۱۳۸۸ دی ۲۴, پنجشنبه

گویندگان و مفسران خبر

ای عجب دلتان بنگرفت و نشد جانتان ملول
زین هواهای عفن وین آب های ناگوار؟؟

گویندگان خبر و مفسران بخش های خبری در صدا و سیما معمو لا" مراحل گزینشی سختی را پشت سر می گذارند تا از "تعهد و دلبستگی عمیق " آنها به آرمان های نظام مقدس و "اهداف عالیه ی" بازوی تبلیغاتی آن یعنی صدا و سیما اطمینان حاصل شود. به دلیل ماهیت این شغل و شهرتی که به همراه می آورد افراد زیادی متقاضی گویندگی و خبرنگاری به ویژه در تلویزیون هستند. فرآیند استخدام از همان قدم اول الزاماتی به همراه دارد که هرگونه امکان استقلال عمل و ابتکار فردی را از کارمند سلب می کند. حتما" باید کسی شما را معرفی کند. پس باید توصیه و پارتی بازی در کار باشد و شما همیشه به خاطر داشته باشید که کسی شما را معرفی کرده و باید احتیاط بیشتری بکنید. گزینش های متعدد و پرونده ی حراستی همیشه مثل شمشیر بالای سرتان است. اخبار را دیگران تهیه می کنند و شما فقط می خوانید. بارها و بارها این اخبار دستکاری می شود تا به آن چیزی بدل شود که دلخواه سیاست گذاران است. پس در واقع شما خبر نمی خوانید بلکه خبر جعل می کنید. در طول زمان یک گوینده ی خبر آنقدر اخبار سانسور شده و دروغین می خواند که به این کار عادت می کند. او با تمام وجود درک می کند که یک "کارمند بخش خبری" است نه یک "خبر نگار " یا "گوینده ی خبر". او کارمند سربزیر حرف گوش کنی هم هست و اگر نباشد شغلش را از دست می دهد و به تبع آن اعتبار و هویتش را. او برای رسیدن به این جایگاه خفت های فراوانی تحمل کرده و راضی نیست به این راحتی از آن دل بکند. پس هر چه می تواند در این مسیر پیش می رود تا ارتقاء مقام پیدا کند. متاسفانه رفتار مردم هم در تبدیل گویندگان خبر به آدم هایی خاص بی تاثیر نیست. مردم بیش از حد آن ها را تحویل می گیرند. شهرت کاذب تلویزیونی آنان را گول می زند و دچار تناقض شخصیتی قابل مطالعه ای می کند. از یک سو خود را مهم می پندارند. از سوی دیگر می دانند هیچ اراده و اختیاری در شغل خود ندارند و باید گوش به فرمان باشند و طوطی وار اطلاعات دروغی که خودشان هم باور نمی کنند بلغور کنند و به خورد خلق الله بدهند.
با این همه گویندگان و مفسران خبر هم آدمند. وقتی با خود خلوت می کنند احساس پوچی و بیهودگی می کنند. برخی حتی نمی توانند احساس نفرت خود را پنهان کنند و جلوی دوربین هم در چهره شان منعکس می شود.
در جریان رخدادهای پس از انتخابات که فاز جدیدی از سرسپردگی به جهل و خیانت و جنایت در عملکرد صدا و سیما آشکار شد کار بر این گروه دشوارتر هم شده است. من شخصا" شاهد بودم که وقتی سردبیر خبر برای بار پنجم خبری را که یکی از کارکنان واحد مرکزی خبر تنظیم کرده بود خط زد و خواست که تغییر کند آن کارمند کیفش را برداشت. فریاذی از سر نومیدی و خشم زد و برای همیشه میزش را ترک کرد.
همکاران گرامی! خواهران و برادران من در صدا و سیما! اجازه ندهید بیش از این به همراهی با کودتاگران و دشمنان آزادی متهم شویم.
باز هم در باره ی گویندگان خبر خواهم نوشت.

۱۲ نظر:

  1. hamisheh dar bad tarin sharayet kasi peyda mishavad keh khabar bekhand inha ham mozdoor hastand yani baraye pool kar mikonand

    پاسخحذف
  2. درود بر شما. ما بیشماریم. خشنودم از اینکه می بینم درک و فهم و شعور مردم میهن ما تا چه اندازه رشد کرده است. زنده باد ایران. زنده باد آزادی و دموکراسی و مردمسالاری.

    پاسخحذف
  3. با وجود این اکثرشون دلشون از حکومت خونه و با مردمند .
    من چند تا شون رو میشناسم که مثل ریگ به حکومت فحش و بد دو بیراه میگفتند ،تازه خیلی وقت پیش .حالا که تکلیف معلومه !!

    پاسخحذف
  4. به نظر من این مجریان پست تر از خود قاتلین و کودتا چیان هستند و اگر از عمق تنفر مردم به خود با خبر بودند حتی یک لیوان آب هم از گلویشان پایین نمی رفت. به هر حال مردم از دل کسی با خبر نیستند و وقتی یک گوینده می شود عروسک فرمانبردار کودتاچیان، مردم عمل او کثیف او را می بینند نه راز دلش را.

    پاسخحذف
  5. خدا پدرت را بیامرزد، حرف دل مارو زدی والی همه میدونن در صدا و سیما چه میگذرد اما کاری از دست کسی ساخته نیست، چون که رژیم کودتا همه چی را بتصرف خود در اورده، و به قول خاتمي شب را روز جلوه ميدهد.

    پاسخحذف
  6. به فرزند شهید همکار مظلومتان (خانم مهین فر )نگاه کنید وجلوی آینه وجدانتان را به یاری بطلبید ودنبال شغل آبرومندی باشید

    پاسخحذف
  7. فرض كنيم كه وجدانشان ناراحت است٠ فرض كنيم حتي مواقعيكه اخبار و ذكر مذهبي را غليظتر از اخوند حقه باز مي خوانند باز هم زير فشار هستند٠ ازادي خواهان مال كه سهل است جان خود را ميگذارند٠ مي خواهند كاري براي وجدان خود و براي خاك خود بكنند؟ استعفا بدهند٠ ننگ بر ان پولي كه از راه دروغگويي ملي بدست ايد٠

    پاسخحذف
  8. حباب عظیمی حباب کثیفیست که اخبار مجعول را چونان با ولع می خواند که گویا با خواندن این خبرها ارگاسم می شود

    پاسخحذف
  9. این حیاتی بیشرف از همشون اشغال تره با اون کامران لجن زاده و20:30.راستی از افشار و بابان خبری نیست؟حقیقت دارد که مستعفی هستند؟

    پاسخحذف
  10. فرومایگی گویا در ذات بعضی ها است از جمله همان دو نفری که ذکر کردید. از وضعیت افشار و بابان اطلاع موثق ندارم. اگر از همکاران کسی می داند خوب است اینجا بنویسد بقیه هم بدانند

    پاسخحذف
  11. حباب عظیمی وطن فروش نیست باید دید چگونه مجبور به این کار شده ریشه ها رو پیدا کنیم

    پاسخحذف
  12. ننه نويسنده رو گاييدم که بيخودي تهمت نزنه.

    پاسخحذف